Thursday, January 06, 2011

Siapa aku


Dua Kosong Satu Satu
Dua Enam

Dua ayat yang membawa seribu pengertian kepada aku. Aku dilahirkan Dua puluh Enam tahun yang lalu. Aku hidup sekarang sesudah melalui suku abad yang singkat,rasanya.

Erm singkat ke?Mungkin sebab aku rasa aku masih muda dan hijau dalam dunia ini. Masih mentah dan masih suci, katanya. Tapi setiap tahun mesti kena terus tanpa menoleh ke belakang selamanya. Sesekali mungkin perlu. Itulah Sejarah. Tapi perlu ke untuk diingati semuanya. Perlu? Tidak? Orang kata ingat yang manis-manis. Motivasi. Yang pahit? Biarkan manjadi sempadan? Suka hatilah. Tapi bagi aku mungkin yang pahit itu lagi penting sebab dari situ kita kenal di mana kita waktu itu dan bagaimana kita menempuhnya untuk tidak lagi menjadi seperti itu.

Sudah suku abad lebih segalanya berlaku. Dulu, aku anak seorang orang bawahan maksud akau orang susah tapi aku ingin merubahnya. Merubah utuk membawa segalanya ke atas. Aku berbangga dengan apa yang aku usahakan itu sekarang untuk naik ke atas dan terus ke atas. Dan terus.

Baik buruk pahit dan manis. Keluargalah segalanya. Mungkin kita pernah lalai sementara semasa dihanyut cinta mahupun diwaktu kita senang. Tapi ingatlah itu semua sementara. Bila susah semua yang ada lari dari kita. Tapi satu yang kekal. Keluarga. Selain Tuhan ynag Maha Esa.

Ingatlah walau separuh abad kau hidup. Walau seemas mana usia kau, kelurgalah segalanya.

Selamat Ulang Tahun ke 26.

mode: mengantuk
lokasi: Abadi Indah
model: The Zuls

No comments: