Thursday, June 17, 2010

Non-halal atau Haram

Susah betul nak mencari konklusi sama ada nak beritahu sesuatu benda itu tidak Halal ataupun Haram. Bezanya apa? Tiada beza? Siapa kata?

Kita selalu nampak di pasar raya babi diletakkan di Non-Halal? Non-Halal untuk siapa? Tepuk dada tanya iman. Non-halal la untuk kita bergelar Muslim. Tapi orang bukan Muslim Halal ke? Mereka ada istilah Halal Haram ke? Takde kan? Jadi? Bagi mereka istilah itu tiada erti pun. Bagi Muslim semestinya. Tapi itu untuk makanan yang berduyun di Negeri Sembilan tu, macam mana dengan kencing syaitan?

Kita tahu itu Haram tapi kenapa ada Muslim masih minum air kencing tu? Haram kan? Tapi kenapa kita masih teguk minuman kotor tu? Pekak. Bisu. Buta. Mungkin juga Bangang. Tak paham haram dan halal.

Dan lagi menarik. Kalau skirt pendek, tops atau apa-apa sahaja yang boley menampakkan aurat itu Halal ke Haram? Iman kata apa? Haram kan? Jadi kenapa Muslim masih pakai skirt pendek, tops atau adik beradiknya? Dah haram-haram la. Jadi, sebaiknya di pasar raya pun kita patut letak tanda Non-Halal untuk pakaian wanita yang mendedahkan aurat.

HARAM. Ada paham! Jangan jadi bangang. Jangan menyesal bila Tuhan panggil nama kau untuk dihitung dosa pahala.

p/s alangkah cantiknya baju kurung di samping tudung yang menutupi rambut dan badan sang wanita.

No comments: